Mobiilimarkkinointi

Tekstiviestitse tapahtuvaa viestintää voidaan hyödyntää monipuolisesti eri toimialoilla ja eri kokoisissa yrityksissä ja järjestöissä. Alle on koottu muutamia esimerkkejä eri toimijoiden tavasta hyödyntää ryhmätekstiviestejä viestinnässään ja mainonnassaan.

Asiakaskokemus (NPS, Net Promoter Score)

Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme ystävällesi? Vastaa tähän viestiin: 0-10 (välilyönti) vapaaehtoinen palautteesi. Esimerkki: "8 ruoka oli erinomaista, mutta palvelu hidasta"

Kuntosaliyritys

Oletko jo kesäkunnossa? Tänään kaikille kanta-asiakkaillemme ilmainen sisäänpääsy! Nähdään salilla! terv. Kesäkunto Oy

Parturi-Kampaamo

Olette varanneet hiustenleikkuuajan tiistaina klo 10:30. Tervetuloa! Voitte perua ajan maksuttomasti huomiseen mennessä vastaamalla tähän viestiin. Terveisin Eilan Hiuskulma

Verkkokauppa

Tilauksenne nro 12345 on lähetetty tänään postitse teille. Voitte seurata toimituksen etenemistä postin sivuilla seurantakoodilla ABCDEF. Terveisin Verkkokauppa.fi

Ravintola, baari tai yökerho

Keittiömestari tarjoilee tänään lounaaksi sushia klo 11-13. Tervetuloa herkuttelemaan Ravintola Best Choiceen!

IT-teollisuuden yritys

Jäsenlehti Bitin uusi numero on taas ilmestynyt! Voit lukea lehteä myös puhelimella verkkosivuillamme osoitteessa www.bittilehti.fi.

Metsästys- tai urheiluseura

Huomenna luvassa hirvijahtia Vesijärven pohjoispuolella. Nähdään majalla klo 13. terveisin Jaakko

Tutkimuslaitos tai tutkija

Sinut on valittu tutkimukseen, jossa kartoitamme 30-40 vuotiaiden television katsomista. Vastaisitko tähän viestiin päivämäärän ja kellonajan, jolloin voisit osallistua noin 15 minuutin puhelinhaastatteluun. Ystävällisin terveisin, Tutkimuslaitos/Kalle

Partiolippukunta tai muu nuorisoyhdistys

Muistakaa pukeutua tänään lämpimästi, koska luvassa on nuotion sytyttämistä ja pakkasta on luvassa toistakymmentä astetta! t. ryhmänjohtaja Sonja

 

Tekstiviestimarkkinointi on kustannustehokasta

Yritys voi olla tekstiviestitse nopeasti yhteyttä asiakkaisiinsa: 90% viesteistä luetaan 15 minuutin kuluessa viestin vastaanottamisesta. Matkapuhelin on erityisesti kuluttaja-asiakkaille vahvasti henkilökohtainen laite, jolloin laitteeseen tulevilla markkinointiviesteillä täytyy olla merkitys kuluttajalle ja viesteistä täytyy olla hänelle hyötyä. Oikein käytettynä tekstiviestimainonta avaa uusia mahdollisuuksia alan edelläkävijöille.

Viestien lähettäminen on erittäin edullista, erityisesti kun mobiilimarkkinoinnin synnyttämien asiakaskontaktien määrää verrataan esimerkiksi printtimediakampanjan luomien kontaktien määrään. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan mobiilimainonnan osuus yritysten markkinointibudjeteista oli vuonna 2011 vain 3% ja osuus yhteydenotoista jopa 35%. Printtimedioiden osuus yritysten markkinointibudjeteista oli vastaavasti jopa 48% ja osuus yhteydenotoista vain 28%.

Myös muut tutkimukset puhuvat mobiilimarkkinoinnin puolesta: 48% kuluttajista vastaisi tekstiviestillä tulleeseen tarjoukseen; 68% tutustuisi tekstiviestitse lähetettyyn erikoistarjoukseen; 61% haluaisi vastaanottaa tekstiviestitse tilausvahvistuksia ja 89% toimitustietoja. Suomalaisen tutkimuksen mukaan 80% 18-35-vuotiaista suomalaisista suhtautuu positiivisesti matkapuhelimen käyttöön mainoskanavana. Ainoastaan 7% vastaajista suhtautui matkapuhelimen käyttöön mainoskanavana kielteisesti.

Lainsäädäntö asettaa reunaehdot toiminnalle

Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan "Automatisoitujen soittojärjestelmien sekä telekopiolaitteiden, sähköpostiviestien, tekstiviestien, puheviestien, ääniviestien tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia saa kohdistaa vain sellaisiin luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa. Suoramarkkinointia yhteisölle saa harjoittaa, jollei tämä ole sitä nimenomaisesti kieltänyt."

Markkinointina pidetään vakiintuneesti erityisesti mainontaa sekä kuluttajiin välittömästi tai välillisesti kohdistuvia muita myynninedistämistoimia, joilla pyritään edistämään jonkin hyödykkeen kysyntää ja kulutusta. Suoramarkkinointia on markkinointi, joka on suunnattu valitulle kohderyhmälle.